چگونگی مطالعه، بعد از دوره Trade off
تمام سوالات با توجه به دوره بعد از Trade off است.
1- نتیجه دوره Trade off چیست؟ در واقع چه انتظاری از این دوره می رود؟
جبران 4 سال کم کاری و یا جبران فراموشی دروسی که مدتها از پاس کردن آنها گذشته ویا در دوره تحصیل آنها را جدی نگرفتیم و فقط برای نمره خواندیم. ایجاد توازن بین دروسی که قرار است حتماً و حتماً برای کنکور روی آنها سرمایه گذاری کنیم و حذف دروسی که خواندن آنها دیگر فایده ای ندارد.
2-ممکن است در این دوره داوطلبی برای مطالعه، دروسی را به کل حذف کرده باشد، اگر بعد از این دوره بخواهد این دروس را مطالعه کند آیا مشکلی پیش می آید؟ آیا اصلا مفید است این دروس حذفی در این زمان خوانده شود؟
دروسی که حذف شده اند دیگر ارزش خواندن و بازگشت ندارند مگر بعد از این دوره و در دوره کوتاه مدت انقلابی در فرد رخ داده و مثلاً دانش او به هر طریقی در این درس بالا رفته و یا ضریب درس عوض شده و ...
خلاصه اینکه اهمیت درس خیلی بالا رفته و امکان نتیجه گیری از آن بیش از پیش شده. اگر واقعاً تصمیم بر این این است که درسی که در دوره trade off کنار گذاشته شده مجدداً به برنامه بازگردد باید ارزش زمانی ای که برای مطالعه آن در نظر میگیرید زیاد تر از سایر دروس باشد تا در دوره کوتاه مدت هم دانش خود را در این درس بالا ببرید و هم کنکوری مطالعه شود. پیشنهاد این است که یک روز کامل یا دو نیم روز در هر هفته برای این دروس درنظر گرفته شود و علاوه بر خواندن کامل کتابهای مرجع، جزوات و کتابهای کنکوری و تستها نیز مطالعه شود.
3- بعضی از دوستان هستند که از مهر ماه می خواهند شروع به درس خواندن کنند و نگران این مساله هستند که آیا زمان مناسبی برای مطالعه است یا دیر شده. برای این افراد چه صحبت ها و پیشنهاداتی دارید که بتوانند حداکثر استفاده را از زمان داشته باشند؟
فقط روی دروس ضریب 4 و دروس ضریب دویی که شانس موفقیتشان را بالا میبرد تمرکز کنند. نگران نخواندن دروس کم ارزش نباشند. تعداد دروس را کاهش دهند و بصورت موازی روی کتابهای مرجع و منابع کنکوری 5 درس اصلی (البته برای مهندسی کامپیوتر چون در IT این دروس پر اهمیت فرق میکنند) و دو – سه درس ضریب دو که خیلی مسلط هستند برنامه ریزی کنند.
4- در مورد افرادی که می خواهند گرایش خود را تغییر دهند و از این زمان به بعد هم می خواهند مطالعه کنند چیست؟(مثلا کسی که رشته اش سخت افزار است می خواهد IT شرکت کند یا ... ) مشکلات کار؟ پیشنهادات؟ آیا اصلا کار معقولی است؟
تقریباً همان پاسخ قبلی. تمرکز روی دروس ضریب بالا و عدم توجه به دروس کم ارزش.ریسک بالایی دارد ولی با برنامه ریزی صحیح قابل اجراست.
5- کلاس کنکور در این زمان چه نقشی در روند مطالعه دارد؟ آیا رفتن به کلاس کنکور در این زمان معقول هست؟ تحت چه شرایطی در این زمان می شود به کلاس کنکور رفت؟
چون زمان در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است و ساعات مطالعه در شبانه روز بالا میرود ترجیحا به یکی دو کلاس ضروری و پربازده محدود شود و سعی شود به عنوان تنوع برای از خانه بیرون رفتن و یا از وضعیت سایر رقبا مطلع شدن باشد نه اینکه تازه از مهر ماه به بعد بخواهیم با کلاس کنکور رفتن درسی را فرابگیریم.
6- در این دوره، مطالعه مراجع اصلی چه جایگاهی دارد؟
هر روز که قرار است درسی مطالعه شود ابتدا با یک مرور سریع از روی کتاب مرجع سرفصلهای آن را در ذهن آماده میکنید و در واقع از عمق حافظه خود به حافظه فعال منتقل میکنید، سپس از روی منابع کنکوری و تستی و جزوات خلاصه شده نوع مطالعه در آن فصل خاص از آن درس را به سمت سئوالهای کنکور سوق میدهید. در دوره بلند مدت کتاب مرجع باید کامل خوانده شود و حتی در صورت امکان تمام تمرینهای آن حل شود ولی در دوره کوتاه مدت فقط برای یادآوری و آماده شدن و مرور سریع کلیت مباحث هر فصل بکار می آید.
7- در این دوره تکیه افراد باید بر روی چه نکاتی باشد؟
بر روی داشته ها و دانش خود و نه بر روی نداشته ها و ضعف ها چون زمان کم است و جای جبران نیست ( البته تا آبان و آذر هم ممکن است فرصت جبران باشد ولی خب فکر کردن به دروسی که در آنها ضعف داریم تمرکز را بر هم میزند)
داشته ها و دانش خود در دروس منتخب و گلچین شده را باید به سمت کنکوری سئوال حل کردن و نکات کنکوری سوق دهیم و در واقع آمادگی 70 درصدی خود را به بالای 95 درصد برسانیم نه اینکه سعی کنیم آمادگی خود در دروس 5-10 درصدی را به 20-30 درصد برسانیم.
تمرکز روی دروس ضریب بالا بهترین برگ برنده است. هرچه بیشتر آنها را مطالعه کنید ضرری ندارد.
8- برای استفاده حداکثر از زمان برای تمام داوطلبین (چه کسانی که در دوره طولانی مدت مطالعه داشته اند، چه کسانی که از الان می خواهند مطالعه کنند) چه پیشنهاداتی دارید؟
تقسیم درست روزهای هفته به دو بازه صبح و عصر با یک استراحت در میانه روز. مطالعه هر درس در یک بازه در طی یک هفته و ترجیحاً در هر بازه یک فصل یا یک مبحث تمام شود .
مثلاً اگر شنبه صبح برای معماری است و شنبه عصر برای هوش مصنوعی. شنبه اول فصل اول این دروس تمام شود و شنبه بعد فصل دوم و ... اگر فصل چهارم بیش از یک نصف روز زمان میبرد سعی کنید در آن روز آن فصل کامل مطالعه شود ولو اینکه برای هوش در بعد از ظهر آن روز وقت کم بیارید. بهتر این است که پیوستگی مطالب یک فصل حفظ شود حتی اگر منجر به عدم مطالعه هوش مصنوعی در بعد از ظهر آن روز شود.
9- در انتها اگر در این مورد صحبتی باقیمانده لطفا بفرمایید.
فقط التماس دعا و آرزوی موفقیت و تمرکز روی دروس ضریب بالا.
با تشکر و تقدیر از لطف شما استاد بزرگوار.